Vegetarian – Vilka vitaminer behöver en vegetarian?

Vilka vitaminer behöver en vegetarian?

Vegetarianer och veganer som inte äter köttprodukter går miste om en hel del vitaminer, spårämnen, mineraler och antioxidanter. För att råda bot på bristen så behöver de oftast äta en del kosttillskott och vitaminpreparat. Ännu värre är det för veganer som inte äter mjölkprodukter, fisk eller ägg heller, de går miste om ännu fler vitaminer.

Vitaminer som en vegetarian saknar

Kött innehåller främst B12 vitamin, en vitamin som inte finns i några som helst växter, utan endast i animalisk föda, så denna saknar oftast vegetarianer.

Information om vitamin B12

B12 vitaminen kallas också för kobalamin, och är en vattenlöslig vitamin, vilket betyder att den inte kan överdoseras, utan överflödet löses upp i kroppens vatten och kommer ut den naturliga vägen. B12 vitaminen finns i kött, fisk, mjölkprodukter och fågel.

Den finns även i öljäst, tång och havsalger, så i praktiken finns det en möjlighet för veganer och vegetarianer att få i sig den naturligt också, tyvärr så är det nog få som kan häva i sig så stora mängder tång och alger så att behovet skulle tillfredsställas.

Vilka symptom kan en vegetarian som får för lite B12 utveckla?

Den som har brist på B12-vitamin kommer att få symptom som trötthet, olika grader av depression, nedsatt motståndskraft, minnes- och koncentrationsstörningar, sömnproblem, svidande röd tunga och dålig aptit. En riktigt svår brist på B12 kan leda till allvarlig blodbrist, speciellt om man har problem med magslemhinnan.

Vem annan än vegetarianer behöver tillskott av B12?

Vitamin B12 är mycket viktigt för barns tillväxt, så alla barn kan nästan ta den. Speciellt om barnet inte äter så mycket kött. Den som röker eller dricker mycket alkohol kommer också att få brist på B12. Gravida, ammande, och äldre bör också försöka få i sig lite extra B12 vitamin, upptagningen av denna är nämligen lite hämmad vid dessa tillstånd. Samma sak gäller för kvinnor som tar P-piller.

Vegetarian – Vilka vitaminer behöver en vegetarian?