Gå ner i vikt snabbt

Grunderna bakom att gå ner i vikt

Grunderna bakom att gå ner i vikt är i teorin väldigt enkla. Du behöver helt enkelt få i dig färre kalorier än vad du gör av med. Men att lyckas med det i praktiken är desto svårare. De största bovarna som innehåller många kalorier är fett som smör, grädde, olja osv. Även kolhydrater innehåller förhållandevis många kalorier. Så att undvika dessa produkter i så stor mån som möjligt är en bra start om man inte orkar räkna kalorierna i varenda produkt som man äter.

Hur många kalorier förbrukar du då på ett dygn? Det går att få fram ett förhållandevis bra värde genom att använda en sk BMR kalkylator, en sådan kan du hitta till exempel här! Med hjälp av en sådan kalkylator så får du fram hur många kcal som du gör av med på en dag.

Vill du gå ner i vikt så är det bara att se till att få i sig ett färre antal kalorier per dygn än det värdet. BMR är framräknat genom att ta hänsyn till faktorerna kön, ålder, vikt och längd. Detta värde multiplicerar du sedan med en sk aktivitetsfaktor som bestäms utifrån hur mycket du rör på dig.

Grunderna inom viktminskning

Att ha koll på dessa grunder ger dig en djupare förståelse inom fysiken i kroppen och att ha dessa grunder i bakhuvudet kan hjälpa dig rejält med din viktnedgång. En normal dagsförbrukning av kalorier ligger grovt uppskattat runt 2000 kcal (kilokalorier) per dygn och ett kilo kroppsfett innehåller ca 7000 kcal.

Att lägga sig på ett kaloriunderskott om ca 500 kcal/dygn brukar rekommenderas och då kan man ju snabbt räkna ut att det kommer ta 7000/500= 14 dygn att tappa ett kilo kroppsfett. Att ta det lite lugnare med viktnedgången brukar dock göra det lättare att hålla kvar sin målvikt när man väl nått den då det inte kräver någon större skillnad i livsstil mot en ”kraftigare” diet.

Här kan du läsa mer om grunderna bakom att gå ner i vikt