Artikelkatalog – Vad är en artikelkatalog?

Fördelar med en artikelkatalog

Fördelarna med att använda artikelkataloger överväger klart nackdelarna. Efter Pingvinen och Pandan så har de kataloger som inte håller hög kvalitet också raderats ut. Dock finns det som med all sökmotoroptimering en risk i det man gör, men om du alltid ser till att den artikelkatalog du publicerar dina artiklar i nästa gång håller lika hög klass som denna så blir ditt länkbyggande en tämligen säker historia.

Endast unika artiklar i en artikelkatalog

En artikelkatalog ska inte tillåta publicering av tidigare publicerade artiklar, detta sänker kvalitén på artikelkatalogen i sig, vilket drabbar de andra utgående länkarna och även de sidor som får länkarna i slutändan!. En katalog ska inte heller ses som en länkfarm, vilket också gör att G drar åt sig öronen. En välbalanserad flora av artiklar och utgående länkar är troligtvis receptet för att en artikelkatalog ska få en lyckad framtid och växa.

vad-ar-en-artikelkatalog

Styr din egen artikel för bästa resultat

I de allra flesta fall kan du själv styra din artikel och de länkar du placerar i den. I undantagsfall så gör webmastern detta eller gör tillägg till redan inlagd kod. Detta bör i så fall framgå tydligt på hemsidan så att detta inte kommer som en överraskning efter två månader. Vanligtvis så får du lägga 1-2 länkar per artikel, och det är bättre om du skriver långa unika artiklar.

Med långa artiklar menar jag minst 500 ord, och gärna upp till 6-800 ord. Längre än så läser inte en vanlig bloggläsare, och detta tror sig de flesta anse även vara Gs begränsning. Vissa artikelkataloger tillåter även att du bifogar en bild till artikeln, och alla vet att G älskar bilder och det är något som påverkar din artikel och länk positivt.

Genom artiklar gör du även reklam för dig själv

Ett tredje skäl är att du genom att publicera artiklar i olika kataloger även gör reklam för dig själv som skribent, ditt kunnande och den sida som du marknadsför. Är du en duktig skribent kan du på detta sätt få flera kunder genom att du skriver välskrivna och intressanta artiklar.

Om du istället vill generera besökare till sidan du gör reklam för så fungerar även detta. Visar du upp tillräckligt mycket kunnande så kanske du även blir erbjuden ett arbete på någon av copy write-företagen eller SEO-bolagen som finns.

Skapa relevans på egen hand

Ett fjärde skäl är att du genom att själv skriva artiklarna även skapar relevans till din länk. Relevansen är omstridd, men de allra flesta anser att relevans är viktigt när man länkar, men att det går att ranka högt i serpar utan relevans på sidan. Relevans signalerar att länken inte kommer från vilken sida som helst.Skriver du även om ett ämne som intresserar dig så skapar du även innehåll med ännu mer relevans. Ju högre kunnighet du har om ett ämne, desto bättre blir artikeln och den länk du skapar.

Glöm inte bort fördelen att välja din egen ankartext

Ankartexten måste finnas med på målsidan för att den ska ses naturlig, att skriva en artikel om hamstrar med ankartexten påfågel till en sida som handlar om strutsar fungerar inte längre. I tidig SEO-era så var detta ett sätt att manipulera söklistorna, men G har blivit intelligentare och kräver mer för att se det du gör som seriöst och värt att ranka.

Visst verkar en artikel om hamstrar med ankartexten hamstrar till en sida om hamstrar mer naturlig och unik än motsatt där varken artikel eller ankartext handlar om det målsidan handlar om?