Telefonförsäljning – Vad är telefonförsäljning?

Telefonförsäljning

Hur vill vi behandlade när en telefonsäljare ringer till oss? Telefonförsäljning är en het potatis. Detta är många ger en avart av försäljning.

Ett nej-svar ska sporra telefonsäljaren till att fortsatta argumentera tills kunden ger upp och köper. Det är inte klokt. Ingen kund vill ha det så. Alla kunder utan undantag tycker att sådana säljare är jobbiga. Varenda dag i Sverige slösas det bort otroligt mycket tid och energi på dessa övertalningsförsök.

När kunden har sagt nej ska vi respektera det. Så vill vi själva bli behandlade när vi är kunder.

 Information om telefonförsäljning

8 skäl till att underlätta för kunden att säga Nej tidigt i säljsamtalet

1. Du slipper slösa tid på någon som inte vill.

2. Du hinner ringa många fler potentiella kunder.

3. Du mår bättre av att slippa tjata och försöka övertala, vilket ger dig mer energi. (En vanlig anledning till att säljare byter jobb till något annat är att de mår dåligt av att folk blir irriterade på dem.)

4. Du vinner kundens respekt och blir mer omtyckt, vilket också ger dig mer energi som telefonsäljare

5. Du får en möjlighet att återkomma längre fram.

6. Du får en möjlighet att fråga efter tips på andra kunder.

7. Det är mycket sällan som ett Nej kan bli ett Ja. I regel tar det lång tid och är tröttande för båda parter, och det leder sällan till en bra relation.

8. Kunder som övertalas är sällan trogna, de kanske inte ens betalar när fakturan kommer.

Det finns många argument för att vi skall helt upphöra med telefonförsäljning i Sverige. Många utför detta arbete på ett bedrägligt sätt, men det finns även bra personer och företag, som verkligen är lyhörda och faktiskt säljer bra produkter som kunderna verkligen kan bli hjälpta av.